Via Monastica Dag 1 Van Vessem naar de abij van Postel

26 oktober 2021 - Bodegraven-Reeuwijk, Nederland

Maandag 18-10-2021
Samen met vrouw Marjolijn begonnen aan de Via Monastica. Dat is een route van Vessem bij Eindhoven, tot Rocroi in Noord-Frankrijk. Wij willen vier dagen lopen tot in Diest, om eens te kijken of het iets voor ons is (ja dus). Keurig op tijd vertrokken met openbaar vervoer, maar gestrand in Veldhoven. De bus van 09.15 kwam niet opdagen. Dat begint al gelijk goed. Bleek een buurtbus te zijn en telefoonnummer op de halte was niet bereikbaar. Uiteindelijk maar een taxi besteld voor de laatste 10 km naar Vessem. Bij apostelhoeve Kafarnaum snel een stempel gehaald en een uur te laat (half elf) vertrokken. Langs riviertje de Kleine Beerze, Cartierheide en diverse bosgebieden, plus beetje omlopen, na 25 km met de tong op de schoenen om 18.00 uur aangekomen in Postel. Een uur te laat, want het vriendelijke verzoek was om ons voor vijf uur te melden. Na aanbellen deed niemand open. De Vesper was net begonnen, dus alle norbertijnen zaten in de kerk. We zijn daar ook maar aangeschoven, het was zeer rustgevend, dat konden we wel gebruiken. Om half zeven door de gastenpater Benny alsnog naar onze kamer gebracht en met de overige 6 logé's de broodmaaltijd gebruikt (waarschijnlijk eten ze tussen de middag warm, maar lekker brood met dikke plakken oude kaas voed ook wel goed). Als aanvulling op de maaltijd nog een Postel dubbel en een Postel tripel meegesmokkeld naar onze kamer, plus het boek Jezus van Nazareth van v.m. paus Benedictus. Genoeg om een aangenaam uurtje door te brengen. Daarna heerlijk geslapen, vermoedelijk door de combinatie van vermoeidheid, zwaar bier en een omgeving van absolute stilte.