Dag 4 Van Westerlo naar Diest

26 oktober 2021 - Bodegraven, Nederland

Donderdag 21 oktober 2021
Lekker ontbijtje gekregen bij de jeugdherberg. Als we buiten komen, zien we ook hier de stormschade. De brandweer is met een hoogwerker bezig om half afgescheurde takken op te ruimen. We hebben zo vast geslapen dat we er niets van hebben gemerkt. In Nederland is het vannacht ook raak geweest met storm; ook een windhoos in Barendrecht horen we later. Langs het kasteel van De Merode lopen we de uitgestrekte bossen in. Plotseling staan we bij Mie Maan, volgens het boekje een bekende uitspanning voor wandelaars en fietsers. Dat moesten we maar even testen dan. De warme choco en het taartje waren inderdaad heerlijk. We verder door de bossen, langs een heideveld, naar de abdij van Averbode.  Prachtige abdij, erwtensoep gegeten, stempel opgehaald bij het secretariaat. Vervolgens zijn we nog doorgelopen tot het station van Zichem; de laatste vijf kilometers tot ons eindpunt Diest hebben we met de trein gedaan. Prachtig historisch hotel in deze oranjestad geboekt. Diest is namelijk drie eeuwen lang in handen geweest van de het huis Oranje-Nassau. Filips Willem, de oudste zoon van Willem van Oranje, is er begraven. Wij hadden er nooit van gehoord. Diest is een mooi stadje, waar je op de Grote Markt lekker kan eten. Totaal hebben we in deze vier dagen ca. 85 km gelopen met de rugzak. Prima gegaan, afgezien van wat blaartjes en pijnlijke voeten. Het was een prachtige tocht en voor herhaling (een volgend gedeelte dan) vatbaar.