Dag 5 Diest naar Orsmaal

19 mei 2022 - Bodegraven, Nederland

Maandag 28 februari 2022 met de auto naar Diest voor 2e deel van de Via Monastica. Onderweg nog een stempel gehaald bij de abdij van Tongerlo, die hadden we vorige keer gemist. In de middag aangekomen in de abdij van Averbode voor de overnachting. Nog een vesper bijgewoond en daarna de broodmaaltijd. Dinsdag om 7 uur aangeschoven bij de lauden, half acht ontbijt en toen de auto in Diest geparkeerd bij de Halve Maan. Zak op de rug en gaan. Net na Diest krijg je gelijk een steile helling over de Kloosterberg (toepasselijke naam voor de Via Monastica). Het landschap wordt hier echt flink glooiend. We lopen door het Hageland, een gebied met veel boomgaarden, ook afgewisseld met stukken bos. Het weer is prima. Op twee kilometer van het eindpunt wordt Marjolijn helemaal beroerd, is bang om flauw te vallen. In de Sint-Laurentiuskerk (meer een kapel) in Helen hebben we ons in de bank gezet om even uit te rusten. Er draafde een ijverige kosten heen en weer die bezig was om een gebedsavond voor Oekraine voor te bereiden. Daarna zijn we even buiten gaan zitten, maar de klachten werden erger. Dus ik heb de koster aangeklampt, die ons weer koppelde aan de buren die net het erf op kwamen rijden. Lieve mensen. De buurvrouw ging direct cola halen, waar Marjolijn zichtbaar van opknapte. Blijkbaar een flink suikergebrek? En vervolgens zijn we, heel luxe, de laatste twee kilometer met de auto weggebracht, onder het genot van het verhaal van deze buurvrouw die net terugkwam van de bevalling van een schaap. In Orsmaal zijn we hartelijk welkom geheten in de bed & breakfast. Biertje? Ja, lekker. 's Avonds een voedzaam bezoek gebracht aan het frietkot bij "frituur Magda". Magda was zo te zien al ver in de tachtig, haar zoon bakte de friet, en zij rekende af, waarbij iedereen werd ondervraagd over zijn familie, adres en of hij die en die nog kende.